dc.contributor.advisor | Zimmelová, Petra | |
dc.contributor.author | Jiroutová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T14:24:51Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T14:24:51Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-05-18 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/22470 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou koordinované rehabilitace. Koordinovaná rehabilitace představuje vzájemně provázaný proces léčebné, pedagogické, pracovní a sociální rehabilitace, jehož hlavním cílem je minimalizovat důsledky, které vycházejí z postižení jedince. Úspěšná rehabilitace spočívá ve včasném, plynulém a koordinovaném úsilí o co nejrychlejší a nejširší zapojení osob se zdravotním postižením do obvyklých aktivit života. Teoretická část se skládá ze šesti základních kapitol. První kapitola se věnuje Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví, na kterou navazuje podkapitola zabývající se zdravotním postižením a následně mentálním postižením. Zaměřila jsem se na osoby s mentálním postižením, neboť organizace, kde byl proveden výzkum, poskytuje služby právě těmto osobám. Druhá kapitola obsahuje informace o koordinované rehabilitaci. Zbývající kapitoly se zabývají jednotlivými složkami koordinované rehabilitace, kterými jsou léčebná, pedagogická, pracovní a sociální rehabilitace.
Cílem diplomové práce je zjistit, jak je využíván systém koordinované rehabilitace v Ústavu sociální péče Domečky. Dílčím cílem je zjistit, jaký význam má systém koordinované rehabilitace pro klienty Ústavu sociální péče Domečky. V závislosti na cílech práce jsou nastoleny dvě výzkumné otázky. Hlavní výzkumná otázka zní: Jakým způsobem jsou uplatňovány jednotlivé složky koordinované rehabilitace v Ústavu sociální péče Domečky? Dílčí výzkumná otázka zjišťuje, jaká pozitiva přináší systém koordinované rehabilitace pro klienty Ústavu sociální péče Domečky. Pro praktickou část diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Byla použita metoda dotazování a technika polostukturovaného rozhovoru. Výsledky byly vyhodnoceny pomocí metody vytváření trsů. Výběrový soubor tvořilo 11 pracovníků Ústavu sociální péče Domečky. Respondenti byli vybráni záměrně, dle kritéria ochoty zúčastnit se výzkumu.Výsledky jsou rozděleny do dvou kapitol dle výzkumných otázek. První kapitola se zabývá způsobem uplatnění jednotlivých složek koordinované rehabilitace v Ústavu sociální péče Domečky. Tyto výsledky jsou pro větší přehlednost také členěné dle jednotlivých složek koordinované rehabilitace. První část obsahuje identifikační údaje respondentů. Následují části: léčebná rehabilitace, pedagogická rehabilitace, pracovní rehabilitace a sociální rehabilitace.Druhá kapitola výsledků zahrnuje subjektivní názory respondentů na výhody koordinované rehabilitace a její přínos pro klienty organizace.Výzkum ukázal neznalost pojmu koordinované rehabilitace. V rámci léčebné rehabilitace bylo zjištěno, že zdravotní péči poskytují zdravotní sestry a praktický doktor. Dále zařízení spolupracuje s nemocnicí a poliklinikou, které sousedí s organizací. Z výzkumu, který je věnovaný pedagogické rehabilitaci, vyplývá nejednotná terminologie používaná ve speciálním vzdělávání. Pracovní rehabilitaci mohou klienti využívat v rámci zaměstnání v kuchyni a prádelně přímo v organizaci nebo zaměstnáním v občanském sdružení Pferda, které nabízí pracovní uplatnění v kavárně, úklidové firmě a pekárně. V rámci sociální rehabilitace byl popsán vztah klíčového pracovníka a klienta a tvorba individuálního plánování. Byla ujasněna problematika dávek sociálního zabezpečení, kdy klienti pobírají invalidní důchody, příspěvek na péči, popř. přídavek na dítě. Přínos koordinované rehabilitace pro klienty je z pohledu respondentů v komplexní péči, která jim je věnovaná.Získané výsledky mohou sloužit pro tvorbu nástroje pro zpětnou vazbu ve zkoumaném zařízení, který může být následně využit pro zvyšování kvality poskytované péče. Diplomová práce může být dále využita jako zdroj informací pro budoucí klienty a jejich rodiny. | cze |
dc.format | 145037 | |
dc.format | 145037 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Koordinovaná rehabilitace | cze |
dc.subject | Léčebná rehabilitace | cze |
dc.subject | Pedagogická rehabilitace | cze |
dc.subject | Pracovní rehabilitace | cze |
dc.subject | Sociální rehabilitace | cze |
dc.subject | Mentální postižení | cze |
dc.subject | Coordinated rehabilitation | eng |
dc.subject | Medical rehabilitation | eng |
dc.subject | Educational rehabilitation | eng |
dc.subject | Vocational rehabilitation | eng |
dc.subject | Social rehabilitation | eng |
dc.subject | Mental disability | eng |
dc.title | Koordinovaná rehabilitace u klientů Ústavu sociální péče Domečky | cze |
dc.title.alternative | Coordinated rehabilitation for clients of Institution of social care Domečky | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 43114 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis deals with the coordinated rehabilitation. Coordinated rehabilitation is a coherent process of medical, educational, vocational and social rehabilitation, whose main objective is to minimalize the consequences, based on the individual's disability. Successful rehabilitation consists in ensuring early, continuous and coordinated efforts of the fastest and widest participation of persons with disabilities in the usual activities of life.The theoretical part consists of six basic chapters. The first one is devoted to the International Classification of Functioning, Disability and Health, which is followed by the subchapter dealing with disabilities and consequently mental disabilities. I have focused on people with mental disabilities, as an organization where research was conducted, providing services to these people. The second chapter contains information about coordinated rehabilitation. The remaining chapters deal with the individual components of a coordinated rehabilitation, which are medical, educational, vocational and social rehabilitation.
The aims of this thesis is to determine how the system of coordinated rehabilitation is used in the Institute of social care Domečky. A partial aim is to determine the importance of a system of coordinated rehabilitation for clients of the Institute of social care Domečky. There are two research questions in the connection with the thesis aims. The main research question is: How are the individual components of a coordinated rehabilitation applied in the Institute of social care Domečky? The particular research question finds positives provides system of coordinated rehabilitation for clients of the Institute of social care Domečky.Qualitative research was chosen for the practical section of the thesis. I have used the questioning method and the technique of the semi-controlled dialoque, Results were evaluated using the method of make the clusters. The selected group consisted of 11 employees of the Institute of social care Domečky. The respondents have been chosen intentionally, according to the criterion of willingness to participate in research. The results are divided into two sections according to the research questions. The first section deals with the way the use of individual components of the coordinated rehabilitation in the Institute of social care Domečky. These results are also divided by the individual components of coordinated rehabilitation for greater clarity. The first part contains the identification of the respondents. Following parts: medical rehabilitation, educational rehabilitation, vocational rehabilitation and social rehabilitation.The second part of results includes the subjective opinions of the respondents on the benefits of coordinated rehabilitation and its benefit to the clients of the organization.The research has shown ignorance of the concept of coordinated rehabilitation. Within medical rehabilitation it was found that health care is provided by nurses and practical doctor. The organization also works with hospitals and polyclinics, which are next to the organization. The research, which is devoted to educational rehabilitation, results divided terminology used in special education. Vocational rehabilitation can be used by clients within a job in the kitchen and the laundry in the organization or employment in the civic association Pferda which offer a job in a cafe, a cleaning company and a bakery.Within the social rehabilitation it was described the relationship of key worker and client and the creation of individual planning. It was clarified the issue of social security benefits when clients receive invalidity pensions, care allowance, alternatively child benefit. From the perspective of respondents the benefit of coordinated rehabilitation is in complex care for clients that is devoted them. | eng |
dc.date.accepted | 2015-06-17 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Třísková, Zdeňka | |