Příprava na otcovství - úloha porodní asistentky
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je příprava na otcovství úloha porodní asistentky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí a to z části teoretické a části výzkumné. V teoretické části se zabýváme třemi hlavními podkapitolami. Na základě odborné literatury je v první podkapitole popsané téma porodní asistence. Je zde nastíněná historie porodní asistence, porodní asistence v současnosti a kompetence porodních asistentek. Druhá podkapitola se věnuje účasti otce v těhotenství a při porodu. Zde je popsána předporodní příprava, prožívání těhotenství z pohledu partnera. Vysvětlujeme termín kuváda a přibližujeme náhled na problematiku přítomnosti otce u porodu. Třetí podkapitola nese název otcovství. V této části je popsáno otcovství od historie
po současnost. V této kapitole se zabýváme záležitostí aktivního otcovství a jiných typů otců. Výzkumná část je zaměřena na obavy a připravenost otců na prvorozeného potomka. V bakalářské práci jsou stanoveny 3 základní cíle. Cíl 1: Zjistit, jakým způsobem podávala porodní asistentka informace budoucím otcům a co pociťují jako deficit na přípravě od porodní asistentky. Cíl 2: Zjistit, z čeho měli budoucí otcové největší obavy, kde hledali informace, rady a pomoc. Cíl 3: Zjistit, zda byla účast na předporodním kurzu pro otce účelná. Na základě určených cílů zde byly stanoveny výzkumné otázky zaměřené na edukaci porodní asistentky v přípravě na roli otce a na způsob hledání informací, které mužům chyběly. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se muži cítili připraveni na svou novou roli a jak se v této přípravě angažovala porodní asistentka na předporodních kurzech a u porodu. Ke zpracování této problematiky a dosažení stanovených cílů bylo vybráno kvalitativní výzkumné šetření. Pro sběr dat jsme zvolili metodu polostrukturovaných rozhovorů vlastní konstrukce. Rozhovory byly následně zpracovány metodou obsahové analýzy. Výzkumným souborem byli náhodně vybráni muži, kteří byli ochotni spolupracovat, ústně souhlasili s poskytnutím rozhovoru a zveřejnění některých identifikačních údajů. Výzkumný vzorek tvořilo 10 mužů, kteří očekávali narození jejich prvorozeného potomka a zúčastnili se předporodního kurzu. Získané informace od respondentů jsou v textu označené kurzívou. V praktické části jsou popsány odpovědi respondentů na společné otázky. Následuje vyhodnocení shrnutí nejdůležitějších údajů z uvedených rozhovorů. Je zde zhotovena tabulka identifikačních údajů, pro lepší přehlednost respondentů. Výzkumné šetření bylo provedeno v měsících leden až březen 2015. Z výsledků jsme zjistili, že nejčastější způsob edukace probíhal formou přednášky doplněné prezentací a puštěným videem o porodu. Další způsoby byly například formou monologů s možností doptat se na případné dotazy a poskytnutí informačních brožur. Muži nejčastěji pociťovali deficit na přípravě od porodní asistentky zejména o období šestinedělí. Chyběla jim ukázka manipulace s novorozeným dítětem, přebalování a koupání. Zjistili jsme nedostatečný čas věnovaný mužům na předporodním kurzu, na kterém také chybělo téma ohledně první pomoci u novorozence. Muži se zejména obávali porodu, zdraví jejich partnerky a dítěte a své nové životní role. Nejčastěji si informace získávali od matek, partnerek, známých a na internetu. Z výsledků vyplynulo, že muži uvádí předporodní kurzy jako přínos. Pomohly jim utříbit si získané informace a objasnit situace, o kterých neměli dostatek informací. Tato práce poukazuje na důležitost a nezbytnost edukace budoucích otců na předporodních kurzech.