• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Možnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čech

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (1.227Mb)
    Posudek vedoucího práce (1.024Mb)
    Posudek oponenta práce (1.442Mb)
    Průběh obhajoby práce (545.5Kb)
    Datum
    2015
    Autor
    Férová, Lydie
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Téma bakalářské práce zní: Možnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čech. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou mentálního postižení. Podrobněji se zabývám především lehkým mentálním postižením. Výzkum bakalářské práce se totiž zaměřuje na žáky s lehkým mentálním postižením. Dále se zabývám možnostmi koordinované podpory, která je poskytovaná těmto žákům. Soustředím se přitom především na pedagogicko-psychologickou podporu. V této oblasti jsou totiž tito žáci, vzhledem k specifikům lehkého mentálního postižení, nejpotřebnější. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem je zaměřit se na to, jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají a využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována. Kvalitativní výzkum je vhodný v případě úzkého zkoumaného souboru, kdy chceme získat hloubkový popis případu. Pro sběr dat jsou použity polostrukturované rozhovory. Polostrukturované rozhovory tvoří daný soubor otázek, který je ale možné rozšířit o doplňující otázky. Tazatel tak může pružně reagovat na různé situace v průběhu rozhovoru. Skrze doplňující otázky může tazatel získat další cenné informace související s tématem rozhovoru. Zkoumaný soubor tvoří čtyři žáci ZŠ praktické v Prachaticích, kteří zároveň navštěvují K-klub v Husinci. S žáky a s jejich rodinami se znám osobně právě z K-klubu, což je křesťanský volnočasový klub organizovaný křesťanským sdružením YMCA a Církví bratrskou v Husinci. Žáci jsou ve věku devíti až třinácti let. Pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Jednu skupinu respondentů tedy tvořili tito čtyři žáci a jejich rodiče. Rodiče jsem do zkoumaného souboru zařadila, aby dokreslili výpovědi žáků. Druhou skupinu respondentů tvořil vedoucí SPC ve Strakonicích a paní učitelka ZŠ praktické v Prachaticích. Obě skupiny respondentů byly velmi vstřícné a ochotně mi rozhovory poskytly. Rozhovory proběhly nejdříve s odborníky a následně s rodiči a dětmi. Skrze rozhovory jsem hledala odpovědi na výzkumné otázky, které vyplývají z cíle bakalářské práce. 1. Jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? 2. Jak žáci s lehkým mentálním postižením využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? Výsledky výzkumu jsou ovlivněny jistou specifičností zkoumaného souboru. Všichni žáci navštěvují stejnou školu a bydlí ve stejném městě. Všichni pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Tento fakt komplikuje generalizování výsledků na širší skupinu žáků s lehkým mentálním postižením. Na druhou stranu ale umožňuje hlubší náhled do problematiky právě v těchto souvislostech. Z rozhovorů vyplývá, že zásadní podpora je poskytována především ze strany školy. V pedagogicko-psychologické poradně proběhla první diagnostika. Někteří rodiče si vzpomínají, že jim pracovníci poradili, jak s dětmi doma dál pracovat. Některým dětem doporučili logopedickou péči. Po nástupu povinné školní docházky už s dětmi nepracují. Škola spolupracuje se speciálně pedagogickým centrem ve Strakonicích. Kontakt pracovníků s dětmi se ale omezil jen na pravidelná kontrolní vyšetření. Přímo ve škole je dětem poskytnuta logopedická péče. Škola také nabízí široký výběr zájmových kroužků. Paní učitelka zdůrazňuje individuální přístup a názornost při výuce. Usiluje o to, aby si žáci osvojili učivo, ale také správné vzorce chování. Z rozhovorů vyplývá, že děti vnímají podporu ze strany školy v podstatě pozitivně. Ve škole mají kamarády a se svou paní učitelkou vychází velmi dobře. V případě problémů mají ve škole někoho, u koho můžou hledat pomoc. Žáci využívají více možností podpory, ale zcela zásadní roli přitom hraje škola.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/22223
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV