dc.contributor.advisor | Trešlová, Marie | |
dc.contributor.author | Jelenecká, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T13:27:15Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T13:27:15Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-08-15 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/21264 | |
dc.description.abstract | V diplomové práci jsme se zaměřili na problematiku motivace studentů ke studiu na SZŠ a dále na to, co motivuje studenty na střední zdravotnické škole k bakalářskému studiu a na to, zda se nějak změnila motivace současných studentů od motivace všeobecných sester studujících před rokem 2004. Zajímalo nás, jak se na motivaci k budoucímu povolání podílejí učitelky odborného výcviku na střední zdravotnické škole. Teoretická část obsahuje vývoj vzdělávání v ošetřovatelství od roku 1945 do současnosti, změny v pojetí ošetřovatelství související se zákonem č. 96/ 2004 Sb. o získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů. Dále jsme se zaměřili na volbu povolání a na faktory, které ji ovlivňují a v neposlední řadě na motivaci a některé motivační prvky.
Prvním cílem bylo zjistit, co motivuje studenty ke studiu na střední zdravotnické škole v prvním a ve čtvrtém ročníku. Druhým cílem, který jsme zjišťovali, byla motivace studentů ke kvalifikačnímu (bakalářskému) studiu v oboru všeobecná sestra. Třetím cílem bylo zmapovat, jaká byla motivace všeobecné sestry ke studiu na střední zdravotnické škole před rokem 2004. Posledním cílem bylo zjistit, jak učitelky odborného výcviku na střední zdravotnické škole motivují studenty v rámci odborné výuky k budoucímu povolání.
V empirické části jsme použili metodu kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření. V kvantitativním výzkumu byla ke sběru dat použita dotazníková metoda. Dotazníky byly anonymní. První soubor představovali studenti prvních ročníků ze třech středních zdravotnických škol v počtu 102 (100%) respondentů. Druhou výzkumnou skupinu tvořili studenti čtvrtých ročníků ze třech Středních zdravotnických škol v počtu 100 (100%) respondentů. Poslední třetí soubor tvořili všeobecné sestry ze dvou nemocnic středního typu v počtu 107 (100%) respondentů. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou dotazování, použita byla technika polostrukturovaného rozhovoru. Zkoumaným souborem bylo 6 učitelek odborného výcviku ze dvou středních zdravotnických škol. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1.Jak vnímají učitelky odborného výcviku na střední zdravotnické dostatek času k motivaci studentů při odborné praxi? 2.Jaký názor mají učitelky odborného výcviku na střední zdravotnické škole na prvky motivace pro zapojení zdravotnického asistenta do ošetřovatelského procesu během praktické výuky?
Z výsledků kvantitativního šetření vyplynulo následující. První hypotéza, že studenti v prvním ročníku jsou ovlivňováni více vnějšími motivačními vlivy než vnitřními, nebyla potvrzena. Druhá hypotéza, že studenti čtvrtého ročníku vnímají získané zkušenosti jako významnější motivační prvek než vnější motivaci nebyla také potvrzena. Ve výzkumném šetření jsme si dále stanovili hypotézu, že motivace studentů středních zdravotnických škol k dalšímu studiu na vysoké škole je závislá na zkušenostech získaných během praktické výuky na školních stanicích. Stanovená hypotéza rovněž nebyla potvrzena. A potvrzena nebyla ani poslední hypotéza, že motivace studentů středních zdravotnických škol studujících před rokem 2004 byla závislá na hodnotovém systému. Z kvalitativního výzkumného šetření vyplynulo, že učitelky odborného výcviku nemají dostatečný čas k motivaci studentů a že používané prvky motivace nesplňují vždy cíle, pro které byly použity. Důvodem je často velký počet studentů ve skupině.
Výsledky výzkumného šetření budou poskytnuty zdravotnickým školám k případné
sebereflexi a mohou posloužit pro odbornou veřejnost na odborných seminářích, kongresech, nebo k publikaci v odborných časopisech. | cze |
dc.format | 90 stran | |
dc.format | 90 stran | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Motivace | cze |
dc.subject | motivy | cze |
dc.subject | zdravotnický asistent | cze |
dc.subject | volba povolání | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | bakalářské studium | cze |
dc.subject | Motivation | eng |
dc.subject | motives | eng |
dc.subject | medical assistant | eng |
dc.subject | job selection | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | Bachelor studies | eng |
dc.title | Motivace studentů ke studiu na SZŠ a bakalářském studiu | cze |
dc.title.alternative | Student motivation for studies at secondary medical schools / for university studies to earn a Bachelor of Medicine´s degree | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 33555 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis focuses on student motivation for studies at secondary medical schools, as well as on drivers of motivation of secondary medical school students for Bachelor studies. We wanted to know how motivation of present-day students differs from that of general nurses attending medical schools prior to 2004 and what is the impact of practical training teachers of secondary medical schools on professional motivation of students. Theoretical part describes development of nursing care education since 1945 until now, changes in concept of nursing care as they result from Act no. 96/ 2004 Coll. on ?acquiring and recognition of qualifications for execution of non-doctoral medical professions and activities relating to provision of health care and on amending some related legislation?. Further, we focused on job selection and its factors, and last but not least, on motivation and some motivational drivers.
The first objective was to find out what motivates students of secondary medical schools in their first and fourth years. The second objective was to look at motivation of students for General Nurse Bachelor studies. The third objective was to describe motivation of general nurses for studies at secondary medical schools prior to 2004. Finally, the last objective was to find out how practical training teachers of secondary medical schools motivate students for their future profession.
In the thesis empirical part, we used methods of qualitative and quantitative research. As far as quantitative research is concerned, anonymous questionnaires were used to collect data. The first population of 102 (100%) respondents included first-year students of three secondary medical schools. The second research population of 100 (100%) respondents included fourth-year students of three secondary medical schools. The third population of 107 (100%) respondents included general nurses of two medium-size hospitals. As far as qualitative research is concerned, questioning method and, in particular, semi-structured interview technique were used. A population of six practical training teachers of two secondary medical schools was involved. These practical training teachers were asked two questions:
1. Is there enough time scheduled for practical training to motivate students?
2. In your opinion, are motivational drivers used in practical training sufficient to get medical assistants involved in the practical training nursing process?
Quantitative research has the following results: the first assumption that first-year students were influenced more by external motivational drivers than by internal ones, was not borne out. The second assumption that fourth-year students perceived acquired experience as a more significant motivational driver than external motivation, was not borne out either. The third assumption that motivation of students of secondary medical schools for university studies was depending on experience acquired in practical training was not borne out either. Similarly, the last assumption that motivation of students of secondary medical schools prior to 2004 was depending on the then existing value system, was not borne out either. On the other hand, it is clear from qualitative research that practical training teachers do not have enough time to motivate students and that motivational elements used not always achieve their defined goals. This often results from excessive number of students per group.
The above research results will be provided to medical schools for thein self-
examination. They may also be used for professional public at specialist seminars or congresses as well as for publication in specialized journals. | eng |
dc.date.accepted | 2013-09-16 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatrie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Šulistová, Radka | |