Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNovák, Jan
dc.contributor.authorVohlídalová, Ivona
dc.date.accessioned2021-12-03T12:25:23Z
dc.date.available2021-12-03T12:25:23Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-06-01
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/20187
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectžácicze
dc.subjectstudenticze
dc.subjectporuchy zrakucze
dc.subjectspeciální škola pro zrakově postiženécze
dc.subjectPedsQl 4cze
dc.subject0cze
dc.subjectkvalita životacze
dc.subjectpupilseng
dc.subjectstudentseng
dc.subjectvisually handicappedeng
dc.subjectPedsQL 4.0eng
dc.subjecthealth related quality of lifeeng
dc.titleKvalita života dětí s poruchami zrakucze
dc.title.alternativeThe quality of life of children with visual impairmenteng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag25695
dc.date.accepted2011-09-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorůcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHošek, Václav
dc.contributor.refereeLudíková, Libuše
dc.contributor.refereeŠoltés, Ladislav
dc.description.defencePrůběh obhajoby: 1. Předseda komise představil členy komise. 2. Studentka prezentovala svou práci pomocí MS Power Point. 3. Školitel seznámil komisi s posudkem disertační práce. 4. Oponenti seznámili komisi se svými posudky. 5. Přečten posudek nepřítomného oponenta (obsahoval 10 kritických připomínek). 6. Dotazy kladené studentce: a) Akým spósobom bolo zabezpečené, že skúmané vzorky boli pre populáciu detí a študentov so zrakovým postihnutím reprezentativně? Re: Reprezentativnost nemohla být zajištěna, protože v České republice neexistuje přesná statistika nevidomých nebo s postižením zraku. K dispozici je pouze seznam škol, statistika a seznam ošetřených s poraněním zraku v ambulancích. b) Ako si vysvetľujete výsledky, že na stredných školách nevidomí chlapci hodnotili kvalitu života vo všetkých dimenziách okrem telesného zdravia a aktivit vyššie než chlapci středoškoláci s čiastočnou poruchou zraku? Neodporuje to v tejto zložke hypotéze, že hodnoty kvality života sú u nevidomých študentov nižšie než u tých, čo majú ešte zrak v doznej miere zachovaný? Re: Jde o relativní údaje, tedy o deskriptivní statistiku. Statistická významnost rozdílu nebyla testována. c) Prečo podľa vás hodnotia kvalitu života svojich detí so zrakovým postihnutím ich rodičia horšie než samotné deti? Re: Obecně ve výzkumech vychází, že rodiče hodnotí kvalitu nemocných dětí níže, než děti samy. V případě dětí zrakově postižených bývají rodiče úzkostliví, bojí se o své děti, obviňují se? d) Jaké údaje o životním stylu nevidomých a slabozrakých považujete za symptomatologické pro úvahy o jejich kvalitě života? Re: Kulturní aspekt, život, domov, koníčky? e) Proč jsou respondenti rozděleni pouze do dvou skupin A, B a ne detailněji, tj. s oporou o medicínské diagnózy? Re: Nebylo možné se dostat k lékařským nálezům, oslovení lékaři odmítli, abych nahlédla do dokumentace pacientů. Také rodiče často nevědí, kolik má dítě dioptrií. Proto bylo voleno rozdělení podle pedagogů, ti mají lékařskou zprávu. f) Zkusila jste použít sociometrický dotazník, který ukáže, zda se dítě integrovalo do běžné třídy? Re: Ne, zajímala jsem se o širší pohled na kvalitu života. 7. Diskuse před hlasováním: Členové komise v diskusi konstatovali, že těžiště připomínek oponentky prof. Ludíkové se týká teoretické části disertace, která už byla předmětem posuzování před oborovou radou a tam zásadní výhrady nezazněly. Členové komise velmi oceňovali empirickou část disertace a vysokou úroveň statistického zpracování dat. V diskusi zazněl i názor, že disertanti mají v poslední době ztížený přístup do zdravotnických i sociálních zařízení, která se brání jakýmkoli výzkumům. Bylo by tedy užitečné přihlédnout v budoucnosti k tomu, jak se disertanti dokáží vyrovnat s překážkami tohoto typu. 8. Hlasování Hodnocení: prospěla 5 prospěla - 0 neprospěla - 1 zdržuji secze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam