Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKopecká, Dana
dc.contributor.authorJelínková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:19:07Z
dc.date.available2021-12-03T12:19:07Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/19914
dc.description.abstractLidé s mentálním postižením se dnes již běžně vyskytují v naší společnosti. Mnoho z nich je uživateli nějakých sociálních služeb. A stejně jako u zbytku populace, i u lidí s mentálním postižením se někdy vyskytuje chování, které není vhodné, přiměřené či nějak narušuje své okolí ? problémové chování. Při poskytování sociálních služeb je důležité, aby i tito klienti měli možnost žít spokojený život a jejich chování je neomezovalo ve využívání sociálních služeb. Teoretická část je zaměřena na informace týkající se osob s mentálním postižením a problémovým chováním. Jsou v ní popsány jednotlivé druhy problémového chování, příčiny vzniku tohoto chování a jeho důsledky. Je zde i nástin možných technik a forem práce s klienty s mentálním postižením a problémovým chováním. Dále jsou uvedená specifika práce s těmito klienty při poskytování sociálních služeb. Cílem této práce bylo zmapovat a porovnat druhy problémového chování u uživatelů ambulantních a pobytových sociálních služeb a možnosti postupu práce s nimi. K dosažení cíle byl zvolen kvantitativní výzkum, konkrétně metoda dotazování formou dotazníku. Základním souborem byli pracovníci pobytových a ambulantních služeb pro osoby s mentálním postižením. Výsledky ukázaly, že výskyt problémového chování mezi klienty s mentálním postižením je značný. Nejčastější formy jsou verbální a fyzická agrese. Pracovníci při práci používají moderní techniky práce, které předcházejí opatřením omezujícím pohyb. Poskytování sociálních služeb není výrazně ovlivněno chováním klienta a pracovníci mají možnost se vzdělávat v oblasti problémového chování u klientů s mentálním postižením. Zpracováním dat jsem zjistila další oblasti této problematiky, které by mohly být podkladem pro další výzkum. Jedná se o zjištění do jaké míry jsou pracovníci ovlivněni klientovým chováním při své práci a zda používání moderních metod práce a využívání prevence zmírňuje u pracovníků vnímání klientů jako problémových a nedochází tak k ovlivnění pracovníků v postoji k těmto klientům.cze
dc.format83 s. (93817)
dc.format83 s. (93817)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectProblémové chovánícze
dc.subjectMentální postiženícze
dc.subjectPrůběh problémového chovánícze
dc.subjectTechniky zvládání problémového chovánícze
dc.subjectPrevencecze
dc.subjectSociální službycze
dc.subjectChallenging behavioureng
dc.subjectMentally handicappedeng
dc.subjectPeriod of challenging behavioureng
dc.subjectTechniques for coping with challenging behavioureng
dc.subjectPreventioneng
dc.subjectSocial serviceseng
dc.titleProblémové chování u osob s mentálním postižením a možnosti práce s těmito klienty při poskytování sociálních služebcze
dc.title.alternativeThe challenging behaviour of mentally handicaped people and working with these clients by providing social serviceseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21475
dc.description.abstract-translatedNowadays, mentally handicapped people are an integral part of our society. Many of them use some social services. And as the rest of the population, even mentally handicapped people sometimes show behaviour which is not appropriate, adequate or somehow disturbs the others ? problem behaviour. When providing social services it is also important so that even these clients have the opportunity to live a satisfactory life and their behaviour does not limit them in using social services. The theoretical part is focused on the information regarding mentally handicapped people who show problem behaviour. It describes individual kinds of problem behaviour, causes of such behaviour and its consequences. It also outlines possible techniques and types of work with clients who are mentally handicapped and show problem behaviour. Furthermore, the work shows specifics of working with such clients when providing social services. The objective of this work was to map and compare types of problem behaviour shown by users of outpatient and in-hospital social services and possibilities working with them. In order to achieve the objective, a quantitative research was selected, specifically a respondents? method, i.e. a questionnaire. The basic target group was workers providing hospitals and outpatient services for mentally handicapped people. The results showed that the existence of problem behaviour among mentally handicapped clients is significant. The most frequent forms are verbal and physical aggression. The workers, when working, use modern work techniques which precede measures limiting a movement. Providing social services is not significantly impacted by clients? behaviour and the workers have the opportunity to develop themselves in the area of problem behaviour in case of mentally handicapped clients. By processing the data, I have identified other areas related to this subject matter that may form a basis for further research. This concerns finding out how much the workers are influenced by the client?s behaviour when working, and whether using modern work methods and making use of prevention mitigate the perception of the clients as problem ones and subsequently the workers? approach to these clients is not influenced.eng
dc.date.accepted2011-09-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBřezinová, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam