Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorŠimečková, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-03T09:18:34Z
dc.date.available2021-12-03T09:18:34Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-06-28
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/18884
dc.description.abstractVyužití prvků alternativní pedagogiky Marie Montessori pro děti ulice v Zambii Disertační práce ?Využití prvků alternativní pedagogiky Marie Montessori pro děti ulice v Zambii? je věnována problematice vzdělávání zranitelných dětí a ?dětí ulice? v Zambii. Autorka v úvodu teoretické části představuje Zambii jako takovou a poté v jednotlivých kapitolách představuje její hlavní problémy, ze kterých podrobně rozebírá chudobu, onemocnění HIV/AIDS a jeho vliv především na děti. Blíže se pak věnuje úskalí zambijského vzdělávání, představuje jeho hlavní znaky a v závěru kapitoly se poté věnuje konkrétnímu rozdělení zambijského školství. Vzhledem k tomu, že autorka v rámci svého působení v Zambii zjistila, že je zde vzdělávání velice neefektivní z důvodu nedostatečného finančního zajištění a neefektivity vyučování, zaměřila se právě na tuto problematiku. Dále se věnovala oblasti dobrovolnictví a jeho zákonitostem. Zranitelné děti a ?děti ulice? lze chápat jako jeden z mnoha důsledku chudoby v Zambii. Rozdělují se na ?děti ulice? a děti žijící na ulici. Rozdíl v těchto dvou skupinách je zásadní a to, že děti ulice tráví svůj volný čas na ulici a druhá skupina, na ulici žije. V závěru teoretické části představuje alternativní pedagogiku Marie Montessori, kde uvádí její nejdůležitější a nejzákladnější principy, prvky a konkrétní oblasti učení. Ve výzkumné části představuje výsledky ve vztahu k jednotlivým cílům disertační práce, které si na počátku stanovila a následně získala a v rámci výzkumu, který absolvovala v letech 2006 ? 2009 v Zambii, kde se zabývala realizací výuky a volnočasových aktivit pro zranitelné děti (OVC/ orphans and vulnerable children) a ?děti ulice? z preventivně sociálního projektu edukačních a volnočasových aktivit v compaundu (chudinské čtvrti) Kalingalinga. Pro naplnění výzkumné části autorka zvolila čtyři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda lze využít některé prvky pedagogiky Marie Montessori pro výuku a volnočasové aktivity zranitelných dětí (OVC/Orphans and vulnerable children) a dětí ulice (?Street children?), druhým cílem bylo vytvořit metodické listy a pomůcky, které budou přizpůsobeny vnitřní kultuře země a sociálnímu statutu dětí. Třetím cílem bylo vytvořit vhodné volnočasové aktivity pro děti ulice, které budou opět korespondovat s povahou dětí. Čtvrtým cílem bylo vylepšit spolupráci, koordinaci a kooperaci mezi stážisty, kteří odjíždí do Zambie z důvodu účelnosti sociálního projektu. Jednou ze součástí této kapitoly jsou také metodické listy pro práci s těmito dětmi, které na základě svých zkušeností autorka vytvořila. Všechny cíle autorka naplnila a prokázala, že lze využít prvky alternativní pedagogiky Marie Montessori při vzdělávání a tvorbě volnočasových aktivit zranitelných dětí a ?dětí ulice?.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subject?Děti ulice?cze
dc.subjectOVC children (sirotci a zranitelné děti)cze
dc.subjectAlternativní pedagogika Marie Montessoricze
dc.subjectRozvojová zeměcze
dc.subjectZambiecze
dc.subjectŠkolský systém Zambiecze
dc.subjectChudobacze
dc.subjectMetodické listycze
dc.subjectVolnočasové aktivitycze
dc.subject"Street children"eng
dc.subjectChildren OVC (orphans and vulnerable children)eng
dc.subjectAlternative Education Maria Montessorieng
dc.subjectZambiaeng
dc.subjectThe school system in Zambiaeng
dc.subjectPovertyeng
dc.subjectMethodological sheeteng
dc.subjectLeisure activitieseng
dc.titleVyužití prvků alternativní pedagogiky Maria Montessori pro děti ulice v Zambiicze
dc.title.alternative"The use of elements of alternative education system of Maria Montessori for street children in Zambia"eng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag20489
dc.description.abstract-translatedDissertation thesis - "The use of elements of alternative education system of Maria Montessori for street children in Zambia" - is dedicated to the education of vulnerable children and "street children" in Zambia. In the introduction to the theoretical part of the thesis, the author describes Zambia itself and thereafter in following chapters, she outlines the main issues on which a detailed analysis of poverty, HIV / AIDS and its impact especially on children is presented. She gives more detailed information concerning the questions of the Zambian education; she introduces its main characters and to summarise this chapter, she deals with the particular division of the Zambian education. Given that the author in her work in Zambia found out that the reason of inefficiency in education is caused by lack of financial resources and inefficiency in educational system itself, she focused exactly on this issue. Furthermore, she treats the area devoted to volunteering and its regularities. The problem of vulnerable children and "street children" can be understood as one of the many consequences of poverty in Zambia. Street children are divided into two groups Children in the Street and Children of the Street. The difference in these two groups is essential; and that the first group spends the free time on the street and the second group lives on the street. In conclusion of the theoretical part, the author introduces the alternative pedagogy of Maria Montessori and she indicates the most important and the most basic principles, elements and specific areas of learning. The research section presents results in relation to the objectives of the dissertation thesis, which she set at the beginning and then got in the research effectuated in the years 2006 - 2009 in Zambia where she focused on the implementation of education and leisure time activities for vulnerable children (OVC / Orphans and vulnerable children) and "street children" of preventive social project of educational and leisure time activities in compaundu (slum) Kalingalinga. The author chose four goals to complete her research. The first objective was to determine whether is possible to use some elements of the pedagogy of Maria Montessori for the education and leisure time activities of vulnerable children (OVC / Orphans and vulnerable children), and "street children"; the second aim was to develop methodological tools and handouts, which will be adapted according the internal culture of the country and social status of children. The third goal was to create a suitable leisure time activities for children of the street, which will again correspond to the nature of children. The fourth goal was to improve cooperation, coordination among the trainees who go to Zambia effectuate the social project. Methodical handouts and instructions, worked out by the author, for working with these children are also a part of this chapter. All the goals of the work had been fulfilled and the author proved that the elements of alternative education of Maria Montessori in education and creation of leisure time activities can be used for vulnerable children and "street children".eng
dc.date.accepted2010-09-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorůcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRadková, Libuša
dc.contributor.refereeRýdl, Karel
dc.contributor.refereeUrbánek, Petr
dc.description.defenceProtokol o obhajobě doktorské disertační práce Jméno studenta: Mgr. Veronika Šimečková Školitel: Ing. Renata Švestková, Ph.D. Konzultant: doc. MUDr. Josef Donát, DrSc. Název disertační práce: Využití prvků alternativní pedagogiky Marie Montessori pro děti ulice v Zambii Datum konání obhajoby: 22.9.2010 Průběh obhajoby: 1. Předsedkyně komise představila studentce řádně jmenovanou komisi pro obhajobu. 2. Studentka se představila a poté prezentovala svou práci formou prezentace MS Power Point. Soustředila se na prezentaci metodických postupů a výsledků své práce. 3. Školitelka představila souhrnně celkovou práci studentky a dále seznámila komisi s posudkem disertační práce. 4. Předsedkyně komise přednesla posudky nepřítomných oponentů. Závěrem přednesl posudek oponent doc. Urbánek. 5. Otázky: a/ Jaké problémy jste zaznamenala při práci v Zambii? Re: Při prvním pobytu se jako klíčový problém jevila jiná kultura a z hlediska výzkumu jakási živelnost, výměna respondentů a dále časová náročnost, vzhledem k omezenému času mého pobytu. b/ Konkrétní návrhy pro zlepšení práce v Zambii? Re: Navrhla bych intenzivní spolupráci s místními sociálními pracovníky. c/ jaký je Váš souhrnný závěr? Re: Závěrem je, že pedagogika Montessori je jedním z efektivních vzdělávacích způsobů pro Zambii. d/ je některý z postupů pedagogiky Montessori obtížně aplikovatelný? Re: Jedním ze slabších míst je striktní dodržení pravidel a užší pohled na tuto problematiku. Určitě jedním ze základních problémů je flexibilta metodiky. e/ V rámci jakého paradigmatu jste pracovala? Re: studentka neodpověděla. Hodnocení : prospěla 6 prospěla - 1 neprospěla - 0 zdržuji se - 1 neplatný hlascze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam