dc.contributor.advisor | Ira, Vladimír | |
dc.contributor.author | Hrušková, Marie | |
dc.date.accessioned | 2021-12-02T12:35:05Z | |
dc.date.available | 2021-12-02T12:35:05Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-08-20 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/17037 | |
dc.description.abstract | Problematika ústavní péče je téma stále aktuální, neboť v ČR je velmi mnoho osob s mentální retardací odkázáno právě na ústavní péči. Ústavní péče však v sobě skrývá řadu rizik, která mohou negativně ovlivnit osobnostní rozvoj těchto jedinců. Proto je nezbytné zaměřit se na humanizaci stávajících pobytových zařízení, v rámci které by se měly stále více uplatňovat moderní přístupy k mentálně postiženým osobám.
Ve své práci jsem se zabývala analýzou služeb, které poskytují jednotlivé domovy pro osoby se zdravotním postižením (popřípadě denní a týdenní stacionáře) v Jihočeském kraji. Zaměřila jsem se především na nabídku aktuálních metod a forem, které rozvíjejí osobnost jedinců s mentálním postižením, což v sobě zahrnuje jednak možnost využít pracovní a další specifické terapie, ale souvisí i s dalšími oblastmi, jako je kvalita bydlení, vzdělávání, smysluplné trávení volného času a respektování bio-psycho-sociálních potřeb klientů. Uplatňování těchto principů vede k rozvíjení osobnosti klientů, zvyšuje kvalitu jejich života a celkově přispívá k humanizaci ústavní péče.
Pro zjištění odpovídajících informací bylo použito metody dotazování, techniky řízeného rozhovoru a techniky dotazníku. Cílovým souborem pro ověření hypotézy byly u řízeného rozhovoru vybraní vedoucí pracovníci ústavů sociální péče (převážně ředitelé těchto zařízení), u dotazníků to pak byli pracovníci domovů, kteří při své práci uplatňovali některé z aktuálních metod a forem rozvoje osobnosti mentálně postižených jedinců (především pedagogičtí pracovníci a pracovníci v sociálních službách).
Výsledky výzkumu ukázaly, že nejvíce uplatňovanou metodou rozvoje osobnosti je kromě vzdělávání ergoterapie a činnostní terapie. V zařízeních jsou také hojně prováděny různé formy rehabilitace (včetně hipoterapie). Často využívanými metodami jsou rovněž arteterapie, muzikoterapie, a poměrně velké zastoupení má i canisterapie a logopedie. Dramaterapie, bazální stimulace, aromaterapie a taneční a pohybová terapie patří k metodám, které mají v zařízeních ústavní péče menší zastoupení. Dalším zjištěním bylo, že existují poměrně velké rozdíly v šíři nabídky těchto metod mezi jednotlivými zařízeními. Zařízení nabízí nejméně tři, nejvíce pak deset typů terapie. | cze |
dc.format | 194 s., 12 s. příloh. | |
dc.format | 194 s., 12 s. příloh. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mentální retardace | cze |
dc.subject | domovy pro osoby se zdravotním postižením | cze |
dc.subject | rozvoj osobnosti | cze |
dc.subject | terapie ve speciální pedagogice | cze |
dc.title | Aktuální možnosti rozvoje osobnosti klientů ústavů sociální péče (Jihočeský kraj) | cze |
dc.title.alternative | Current personality development possibilities of welfare service institutions clients (South Bohemia region) | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 7029 | |
dc.description.abstract-translated | The institutional care problematic is a topical subject, as many mentally retarded people in the Czech Republic are dependent on such care. However, the institutional care has many liabilities, which can have negative influence on the personality development of these individuals. That’s why it’s essential to focus on humanization of the current inward facilities, while applying modern approaches to mentally affected people.
In my pursuit, I analyzed the services provided by individual institutions for disordered people (daily or weekly care homes in some cases) in the South Bohemia region. I focused especially on the range of available current methods and forms, which develop personalities of the disordered people. This relates to the possibility of applying work and other specific therapies, but also involves other fields, such as the quality of living, education, worthwhile spending of leisure time and respecting bio-psycho-social needs of the clients. Assertion of these principles leads to personality development of the clients, increases the quality of their lives and generally contributes to the humanization of the institutional care.
In order to find the corresponding information, we have used the method of questioning, the technique of controlled interview and the technique of questionnaire. The target file for proving the hypothesis were - when using the controlled interview - chosen leaders of institutes of social care (mostly directors of such establishments), for questionnaires home’s employees (mostly instructors and persons employed in social services), who enforced some of their actual methods of work and forms of personality development of mentally affected persons.
The results of the research have shown that the most commonly used method of personality development besides education is ergotherapy and operational therapy. The facilities also use plenty of forms of rehabilitation including hipotherapy. Often used methods also are artetherapy, music therapy and also very common are canistherapy and logopedics. Dramatherapy, basal stimulation, aromatherapy and dance therapy belong to the group of methods, which are present in lower cases. Moreover, it was found that there are vast differences in the broad offer of these methods between particular establishments. The establishments offer at least three next to the most of ten types of therapies. | eng |
dc.date.accepted | 2007-09-10 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační péče o postižené děti, dospělé a staré osoby | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Vlášková, Libuše | |
dc.description.defence | Obhajoba DP byla velmi dobře připravena, výsledky práce přehledně prezentovány. Na otázky vedoucího práce odpověděla autorka správně, připomínky ze strany komise vzneseny nebyly. | cze |